Persberichten schrijven. Het is een kunst op zich. Want een goede pen is niet genoeg om journalisten te overtuigen. Essentieel? Kruip in het hoofd van de journalist. Breng echt nieuws – geen reclame – en verpak het zo dat de journalist er meteen mee aan de slag kan. Hoe je dat doet? Persverantwoordelijke en Scriptorij-trainer Hilde Van Malderen, trouwens ook ex-journalist, deelt je haar vijf go’s voor een geslaagd persbericht.

1/ Breng nieuws, geen reclame

Nieuws in een bericht naar de pers. Logisch, zou je denken. Maar toch proppen veel organisaties hun persberichten vol reclame. Als bedrijf denk je namelijk commercieel: je wil je producten aanprijzen en winst maken. Maar de media zijn geen reclamebladen. Dus niet de plek om kortingen aan te kondigen of een tevreden klant aan het woord te laten. De kunst zit hem in het denken als een journalist en die hebben een hekel aan reclame. Stel jezelf daarom de vraag: Wat heeft een journalist eraan om mijn nieuws te publiceren? Zie ik mijn bericht zo verschijnen in de krant?

2/ Ga op zoek naar de nieuwswaarde

Oké, je snapt dat je persbericht geen reclame mag zijn. Maar hoe weet je dan wat wel nieuws is? Wel, er bestaan een aantal factoren die bepalen of iets nieuws is. Een eerste factor: is het nieuw (in België)? Als jouw organisatie de eerste is die herbruikbare bekers heeft gebruikt op een event, dan is dat nieuws. Maar niet als je de tweede of vijfendertigste bent. Vaak gaat nieuws ook over een verandering. Het liefst onverwacht en acuut. En als je bericht over mensen gaat, is de kans ook groter dat het nieuws wordt. Wil je schrijven over een wederkerend event zoals Dag van de Zorg? Ga dan op zoek naar een creatieve insteek of denk na over een trend om je persbericht aan op te hangen. Bijvoorbeeld: zorgopleidingen haalden het laatste jaar meer inschrijvingen.

3/ Schrijf een nieuwsartikel

We stellen ons even terug in de plaats van de journalist. Twee deadlines over een uur, tegelijk een interview afnemen, een krantenkop verzinnen … En tussendoor krijgt hij tientallen mails binnen met – onder andere – persberichten. Je merkt het: veel tijd heeft die niet. Wil je dat je persbericht het nieuws haalt, maak het de journalist dan zo gemakkelijk mogelijk. En schrijf je nieuws ook effectief neer als een nieuwsartikel. Hoe? Begin met de kern van de zaak. In een paar zinnen vat je samen waarover het gaat: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? Daarna geef je beetje per beetje meer details. Ook belangrijk: denk na over een goeie onderwerpsregel. Kans is groot dat een mail met ‘Persbericht Scriptorij’ als header meteen in de prullenmand belandt. Terwijl ‘Scriptorij nieuwe tekstleverancier van het Hof’ meer indruk maakt.

4/ Kort maar krachtig

De ideale lengte van een persbericht? Maximum een pagina. Geen massieve blok tekst waarop journalisten het betere speurwerk moeten toepassen om je nieuws te vinden. Neen, zo bondig mogelijk. En enkel het nieuws. Niet te veel uitleg over wie jullie zijn als organisatie, een korte streamer volstaat. Ook niet jullie missie en visie en geen dingen die al geweten zijn. Beperk je tot de absolute kern. Zoals deze paragraaf 😉.

5/ Kijk verder dan de dagbladen

Durf te diversifiëren in je persstrategie. Als je een persbericht wilt uitsturen, dan zijn de traditionele nieuwsmedia – kranten, radio en televisie – waarschijnlijk de eerste waaraan je denkt. Maar waarom je persbericht ook niet versturen naar week- of maandbladen? Op die manier leeft je persbericht langer en is de kans groter dat het wordt opgepikt. Op meerdere paarden wedden dus. Let wel dat je je persbericht verandert naargelang het medium. Maandbladen spelen minder op de actualiteit, maar zijn meer van de reportages, interviews, sfeerverslagen …

Nog meer concrete tips en persoonlijke adviezen? Verfijn je persstrategie in de opleiding Persberichten Schrijven.